Fåreavl i Danmark
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Fåreavl i Danmark

Forum for Danske fåreavlere og andre interesserede i fåreavl.
 
ForumforsideForumforside  GalleriGalleri  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log indLog ind  
Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Seneste emner
» Fåre stald sælges
Tager i fårene på stald? Emptyaf zumflinten Fre Mar 28 2014, 12:04

» Pølsemageri
Tager i fårene på stald? Emptyaf gutefår Man Sep 24 2012, 14:07

» Får sælges
Tager i fårene på stald? Emptyaf jens1123 Tors Jan 26 2012, 20:44

Galleri
Tager i fårene på stald? Empty
Navigation
 Portal
 Indeks
 Tilmeldte brugere
 Profil
 FAQ
 Søg
Forum
Affiliates
free forum

 

 Tager i fårene på stald?

Go down 
+4
veggerby
minimisser
Liliane
Tonny Hansen
8 deltagere
ForfatterBesked
Tonny Hansen




Antal indlæg : 24
Age : 55
Geografisk sted : Slagelse
Registration date : 15/09/08

Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: Tager i fårene på stald?   Tager i fårene på stald? EmptyLør Okt 04 2008, 22:08

Jeg kunne egentlig godt tænke at vide hvor mange, der tager dyrene på stald om vinteren? Question

Vi har kun haft vores dyr en enkelt vinter og havde fra start den mening at de da burde være ude hele året.
Havde læst flere steder at de ikke så let fik sygdomme, samt de havde godt af den motion de nu kunne få udendørs. bounce

Men da vi rundede nytår og græsset var afløst af mudder, solen kun var fremme når vi var på arbejde og dyrene ikke gad komme ud af fårehuset på marken, blev de fragtet ind i den dejlige stald.
De virkede meget glade for beslutningen og da læmmetiden kom var det en fornøjelse frem for at skulle være ude i rusk og regn.
Vi har derfor besluttet fremover at tage dem ind når det sidste græs er spist. Men ikke så sent i deres drægtighed at det indebærer unødig risiko for læmning i utide.
(De skal trækkes ind i stalden. Ikke altid lige let. Evil or Very Mad )

Men hvad gør i?

Mvh Tonny.
Tilbage til toppen Go down
Liliane

Liliane


Antal indlæg : 37
Age : 64
Geografisk sted : Aabenraa, Danmark
Registration date : 14/09/08

Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: Hej Tonny   Tager i fårene på stald? EmptyLør Okt 11 2008, 11:11

Jeg tager ikke fårene på stald om vinteren, som du ved driver jeg mit fårehold ekstensivt, men de skal selfølgelig have et læskur at gå ind i, eller nok læ fra beplantning, i vinterhalvåret så de kan søge ly for vejr og vind.

Når flokken skal samles og drives ind i en fold, til klipning af klove, eller til ormekur, eller bare tjekkes, så har jeg nogen deglige arbejdshunde der tager løbeturen for mig, og så tager det kun ca. 2 minutter at samle dem sammen og få dem ind i læskur eller fold.

Mvh.

Liliane
Tilbage til toppen Go down
minimisser




Antal indlæg : 1
Registration date : 19/11/08

Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: mine får er ude   Tager i fårene på stald? EmptyOns Nov 19 2008, 11:17

Hej

Mine 6 moderdyr (såne) går ude hele året. Jeg tager dem ind i et par uge før de skal læmme, og beholder dem inde, så jeg kan følge med i læmningen.
Når jeg er sikker på at lammene har det godt, så kommer de ud igen.

For at lette arbejdet med at få dem ind og ud osv. Så udser jeg mig et lam, (som jeg tror jeg vil beholde) og gør mig umage med at gøre den tam. på den måde kan man føre den først frem og tilbage og det virker beroligende på de andre får.
I år har vi et lam, som nu er så tamt at det kan gå frit rundt. Den følger efter mig, som om den var en hund og jeg er ofte ved at falde over den da den godt kan lide at stå tæt på mig. (min datter har navngivet den Vovvov)

:-)
Camilla
Tilbage til toppen Go down
veggerby




Antal indlæg : 1
Registration date : 07/12/08

Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: Sv: Tager i fårene på stald?   Tager i fårene på stald? EmptySøn Dec 07 2008, 19:07

Mine Spalsauer (efter slagtning af vædderlam) 13 stk. skal gå ude i vinter og det er 3. vinter jeg har dem ude. De har læskure - som loven foreskriver - men jeg tror de trives bedst med at være ude. Det første år havde jeg dem i en lade vinteren over, og det blev de i hvert fald ikke fede af.
Tilbage til toppen Go down
gutefår




Antal indlæg : 10
Age : 69
Geografisk sted : Bindslev,9881
Registration date : 02/10/08

Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: Sv: Tager i fårene på stald?   Tager i fårene på stald? EmptyMan Dec 08 2008, 19:50

Hej .mine gutefår kan gå ud og ind af stålhallen her,men så snart sneen eller mudderet er sat ind kan jeg ikke drive dem ud af huset igen.Jeg ved ikke om det egentlig er rigtig at kalde dem "Gotlandske utegangsfår" ,har lagt mærke til uanset om det er sommer eller vinter at bare de får færten af en regnbyge så løber de med fuld fart hjem i huset for at søge ly.Jeg har sommetider i løbet af vinteren prøvet at åbne den lille port så de kunne gå ud men nej de skal overhovedet ikke have snuden udenfor,så derfor hiver jeg porten til dagen før nytårsaften,og det nyder de i fulde drag.Det var så min oplevelse med gutefår igennem snart 10 år.Med julehilsen Kurt Berg "pølsemekaniker"
Tilbage til toppen Go down
naess




Antal indlæg : 4
Geografisk sted : Djursland
Registration date : 03/01/09

Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: Sv: Tager i fårene på stald?   Tager i fårene på stald? EmptyLør Jan 03 2009, 22:46

Hej!
Vi har haft 4-5 moderfår (Gotlænder[vores vædder er Gotlænder] og Lester)
De går ude på marken indtil november. Da kommer de op og går ude foran stalden indtil februar, hvor vi så tager moderdyrene ind til læmning omk. marts-april. Sidst i maj først i juni vender de tilbage til marken på græs.
De har "grisehytter" på marken og halvtag de kan søge ind i, hvis det regner altfor meget.
I denne tid får de insilage, hø og korn. De har hver deres bås i stalden, så jeg præcis ved hvormeget de får at æde. Jeg har et lille lammeskjul til at fodre lammene i.
Vi er ikke blevet vacineret for bluetoung endnu, men det kommer vel i foråret.
-ellers hygger vi os med arbejdet omkring fårene. Razz
Naess
Ps. Godt nytår! Fik forresten bogen "Hyrdetimer" i julegave(kan anbefales)study
Links: www.hyrdetimer.dk
Tilbage til toppen Go down
Karina

Karina


Antal indlæg : 6
Geografisk sted : Radsted v/Sakskøbing
Registration date : 05/10/08

Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: Sv: Tager i fårene på stald?   Tager i fårene på stald? EmptySøn Jan 04 2009, 13:35

Hej
Jeg bliver nødt til at spørger hvad du mener med at I endnu ikke har vaccineret mod bluetongue? Dette er lovpligtig! Syntes at det er træls, at vi andre sørger for at vaccinere og så der er nogle der tager let på det og ikke får det gjort, hvad nytter det så?

Mvh
Karina
Tilbage til toppen Go down
http://www.radstedlund.dk
naess




Antal indlæg : 4
Geografisk sted : Djursland
Registration date : 03/01/09

Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: Sv: Tager i fårene på stald?   Tager i fårene på stald? EmptyMan Jan 05 2009, 09:31

Hej Karina
Jeg mener ikke, jeg tager let på det. Dels sørger jeg for at være medlem af fåreforeningen og får løbende nyheder af fødevareministeriet. Har for længe siden tilmeldt mig vacinationen af bluetongue(som vi er pligtige til) både hos RYK og hos min dyrlæge. Men vi er jo nødsaget til at afvente fremskaffelsen af vaccinen. Jeg ser frem til at det sker først på foråret. Der må jo opstå et problem, som det er omtalt i fårebladet omkring læmningerne og de unge lam. Så der må jo skulle 2 omgange vaccinationer til for at det kan nytte! enig?
-ellers godt nytår! Laughing
venligst Naess
Tilbage til toppen Go down
helge




Antal indlæg : 4
Geografisk sted : nykøbing falster
Registration date : 06/10/08

Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: Sv: Tager i fårene på stald?   Tager i fårene på stald? EmptyOns Feb 18 2009, 22:14

sidste år lod jeg ca 100 moderfår gå udendørs til de havde læmmet, og først efter de havde læmmet tog jeg dem ind i enkelbox i et par dage, herefter i ca 6 stks bokse. herefter ud på græs, jeg fodrede udendørs i tagrender med 300 gr korn + får T fra dlg, desuden fik de fri adgang til løg affald ca 200 ton, samt en halmballe engang imellem, det gik utroligt godt kun to døde lam ud af ca 160 og lammene var meget mere stærke end tidligere år og behøvede slet ikke hjælp, i år har jeg udvidet til 300 moderdyr hvoraf de 200 stk går udendørs endnu og jeg har endnu ikke besluttet om jeg lader dem komme ind og læmme, de 200 stk er i utrolig god stand og får stadig kun løg og halm, jeg har lige fået dem skannet og fået at vide at lammene er meget flotte og ensartet og kan forvente at der vil blive læmmet 326 stk på disse dyr i en periode på ca 10 dage, de ar fri adgang til stalden, men er kun inde om natten, har ikke bestemt mig for hvad jeg gør med ydeligere foder lige nu, da 200 stk nok er for svære at fodre med tagrender, men finder nok en løsning når tiden nærmer sig. jeg har således al udstyret til indendørs læmning men er fristet af at prøve igen med den udendørs løsning.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Tager i fårene på stald? Empty
IndlægEmne: Sv: Tager i fårene på stald?   Tager i fårene på stald? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Tager i fårene på stald?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Fåreavl i Danmark :: Årets gang i fåreflokken-
Gå til: