Fåreavl i Danmark
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Fåreavl i Danmark

Forum for Danske fåreavlere og andre interesserede i fåreavl.
 
ForumforsideForumforside  GalleriGalleri  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log indLog ind  
Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Seneste emner
» Fåre stald sælges
Hø købes. (Slagelse.) Emptyaf zumflinten Fre Mar 28 2014, 12:04

» Pølsemageri
Hø købes. (Slagelse.) Emptyaf gutefår Man Sep 24 2012, 14:07

» Får sælges
Hø købes. (Slagelse.) Emptyaf jens1123 Tors Jan 26 2012, 20:44

Galleri
Hø købes. (Slagelse.) Empty
Navigation
 Portal
 Indeks
 Tilmeldte brugere
 Profil
 FAQ
 Søg
Forum
Affiliates
free forum

 

 Hø købes. (Slagelse.)

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Tonny Hansen




Antal indlæg : 24
Age : 55
Geografisk sted : Slagelse
Registration date : 15/09/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) EmptyMan Sep 15 2008, 20:31

Mangler hø eller lign. til vinteren.

Har 5 moderdyr og en vædder.
Hvad skal jeg regne med? Mener jeg plejer at bruge en lille balle om dagen.
120 baller? Eller kan jeg bruge andet? Nogen sagde wrap?! Hvad er det?
Og er det lettere at få fat i/opbevare. Question

/Tonny.
Tilbage til toppen Go down
Liliane

Liliane


Antal indlæg : 37
Age : 64
Geografisk sted : Aabenraa, Danmark
Registration date : 14/09/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: HØ   Hø købes. (Slagelse.) EmptyMan Sep 15 2008, 22:38

Hej Tonny,

Jeg plejede at beregne ca. en skive hø per dag per får, det kommer selfølgelig an på hvor hårdt det er presset, mange landmænd vil jo gerne tjene noget extra og tager pris per balle, det er bedre at købe per kilo, man vejer 10 tilfældige baller og regner et gennemsnit ud. En god balle skulle veje mellen 17 og 20 kilo og så bør prisen for god hø ligge på omkring 1,20 - 1,25 kr per kilo, det mener jeg ihvertfald er en fair pris, men så baller er blevet svære at få fat i og dyre da de mest bliver presset til hestefolk.

Der er også andre muligheder, såsom ensilage, men det bryder jeg mig ikke om, hø ved jeg hvad er og kan vurdere kvaliteten bedre end med ensilage. Et af problemerne med ensilage er også at det skal bruges op inden der er gået en uge fra man åbner til det og det er ikke altid let med 5 får og en vædder.

I år får jeg ikke brug for andet end det græs der på marken, hvilket er totalt fedt bounce

Mvh.

Liliane
Tilbage til toppen Go down
Tonny Hansen




Antal indlæg : 24
Age : 55
Geografisk sted : Slagelse
Registration date : 15/09/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Hvad med wrap?   Hø købes. (Slagelse.) EmptyOns Sep 17 2008, 18:11

Kan wrap bruges?
Hvad er det egentlig? scratch
Og hvor meget bruges i forhold til alm. hø?

Mvh Tonny
Tilbage til toppen Go down
Liliane

Liliane


Antal indlæg : 37
Age : 64
Geografisk sted : Aabenraa, Danmark
Registration date : 14/09/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Sv: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) EmptyOns Sep 17 2008, 18:34

Altså jeg kender ikke så meget til wrap, men jeg ved at hvis det er skåret for tæt på jorden og der er kommet jord med i wrappen, så kan det have fatale konsekvenser affraid

Så jeg har aldrig turdet bruge det. En af fordelene ved hø er at hvis der skulle være giftige planter der hvor græsset bliver slået, så holder de op med at være potente når de er blevet tørret, det ved jeg ikke om gælder i andre tilfælde.

Mvh.

Liliane
Tilbage til toppen Go down
Tonny Hansen




Antal indlæg : 24
Age : 55
Geografisk sted : Slagelse
Registration date : 15/09/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Sv: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) EmptyOns Sep 17 2008, 21:49

Kender intet til det, men er det ikke skåret med samme maskine som den, der skær til høballerne? Question
Tilbage til toppen Go down
helge




Antal indlæg : 4
Geografisk sted : nykøbing falster
Registration date : 06/10/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Sv: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) EmptyTirs Okt 07 2008, 09:29

Det er samme maskine ! når der jord i er det typisk mulvarpeskud !jeg mener at foderværdien er den samme , hvis man regner med tørstoffet i wrappen kontra høet, desværre er det svært at lave godt hø, og man kan også komme ud for at bjerge godt hø hjem og så i løbet af vinteren alligevel skal kaserer store mængder i løbet af vinteren, dette undgår man med wrappen, og personligt laver jeg wrappen så tør som muligt, og er vejret til det laver jeg det ligeså tørt som hø, men pakker det ind af ligevel, det er det man kalder for indpakket hø, fidusen er at det kan holde sig meget længe også efter åbning, er rummet tørt som man åbner det i kan det holde sig et elt år efter åbning, og er virkeligt lækkert, personligt mener jeg ikke det tåler nogen samligning. Jeg lever af at lave hø og wrap samt halm på lolland falster, så hvis du ikke kan få fat i noget ved jeg hvem der har formeget rundt omkring du kan ringe på 22514303 hvis det har interesse, jeg har selv tørt græs wrap på lager lavet af rødsvingel ballerne vejer ca 500kg, ballerne kan holde sig 2-3 uger efter åbning uden problemer
Tilbage til toppen Go down
T.Johansen




Antal indlæg : 7
Age : 49
Registration date : 05/10/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Sv: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) EmptyOns Okt 08 2008, 17:40

Jeg fodre kun mine får og lam med wraphø og korn. Prøvede groft hø og korn sidste år, der tabte de sig, nogle mere end andre, så jeg gik tilbage til wraphø igen. jeg har prøvet med tørt wrap næsten hø og græs der er wrappet ca 2 dage efter skårlægning. Efter hvad jeg har erfaret er mine får mest til det der er taget 2 dage efter skårlægning, der skal man dog lige være sikker på at de æder op hverdag.
Man skal dog være sikker på at få en minibig brugt inden for en ugestid ellers kan den blive sur.
Tilbage til toppen Go down
helge




Antal indlæg : 4
Geografisk sted : nykøbing falster
Registration date : 06/10/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Sv: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) EmptyFre Okt 10 2008, 09:13

jeg vil dog anbefale snittet rundballer istedet for minibig. har haft problemer med at minibig mugner lettere ved kanterne ! endvidere er rundballerne nemmere at håndterer, idet man kan trille dem ind hvor man skal bruge dem, og når de er grov snittet er de meget nemme at tage af.
Tilbage til toppen Go down
Tonny Hansen




Antal indlæg : 24
Age : 55
Geografisk sted : Slagelse
Registration date : 15/09/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Sv: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) EmptyMan Okt 13 2008, 21:27

Jeg har forsøgt med 4 baller wrap a´ca. 40 - 50 kg.
(Er det dem, der kaldes minibig?!)
Den første var fin. Fårene skulle lige vænne sig til det nye foder.
Den var brugt op inden en uge.
Den anden jeg åbnede var sjaskvåd og fyldt med hvid skimmel indeni.
De to sidste er kun lidt våde, men indeholder også skimmel ved udpakningen.
Ingen af dem bar tegn på brudt emballage.

Hvor tit kan man løbe ind i dette?
Jeg er glad for at jeg ikke havde købt et større parti.
Men hvad skal jeg kigge efter når jeg køber wrap?
Prisen for dem var 75,- kr. pr. stk. Er det en ok. pris?

Mvh Tonny.
Tilbage til toppen Go down
helge




Antal indlæg : 4
Geografisk sted : nykøbing falster
Registration date : 06/10/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Sv: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) EmptyTors Okt 16 2008, 13:20

nej det er ikke minibig . det er små baller du har købt, minibig måler 80x80 og er typisk 140 cm lange alt efter fugt procent vejer de ca300kg-500kg som wrap, de samme baller som hø vejer kun ca 120 kg..-- og om du løber tit ind i problemet kan jeg ikke sige men har netop selv haft problemet med firkant baller hvorfor jeg er gået over til store rundballer , har ved disse kun haft 1 procent spild, ved godt jeg bor en times kørsel fra dig men du er velkommen til at komme og se mine baller, har næsten altid en åben som kan ses, du giver 500 kr for mindst 500 kg, og de kan trilles ind i din stald, prøv du vil blive overrasket over hvor længe de kan holde sig !, har aldrig selv oplevet dårlige baller på grund af åbningstiden !
Tilbage til toppen Go down
Tonny Hansen




Antal indlæg : 24
Age : 55
Geografisk sted : Slagelse
Registration date : 15/09/08

Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Sv: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) EmptyLør Okt 18 2008, 20:20

Hej Helge.

Tak for tilbudet. Da jeg arbejder i Nyk. F. pt. kan det da være jeg kigger forbi en dag. Smile

Jeg har dog fundet en anden leverandør, som jeg lige prøver et par baller fra i næste uge. Håber de kan bruges.

Problemet med de store baller er at jeg ikke kan håndtere dem.
Har heller ikke så meget plads til dem. De små kan lettere flyttes rundt.



Mvh Tonny.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Hø købes. (Slagelse.) Empty
IndlægEmne: Sv: Hø købes. (Slagelse.)   Hø købes. (Slagelse.) Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Hø købes. (Slagelse.)
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Fåreavl i Danmark :: Handelsplads-
Gå til: